top of page

Bezpieczeństwo najmłodszych
to nasz priorytet

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
W SALI ZABAW WYSPA FRAJDY

SPIS TREŚCI:
Rozdział 1. Podstawowe terminy.
Rozdział 2. Rozpoznawanie i reagowanie na objawy krzywdzenia dzieci.
Rozdział 3. Procedury bezpiecznej rekrutacji pracowników.
Rozdział 4. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi a Pracownikami sali zabaw.
Rozdział 5. Zasady i procedury interwencji w przypadku krzywdzenia małoletniego gościa sali zabaw.
Rozdział 6. Zasady ustalania planu wsparcia małoletnich po ujawnieniu krzywdzenia.
Rozdział 7. Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi.
Rozdział 8. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet oraz procedury ochrony
małoletnich przed treściami szkodliwymi w Internecie oraz utrwalonymi w innej formie.
Rozdział 9. Zasady ochrony danych osobowych małoletniego, w tym wizerunku małoletniego.
Rozdział 10. Zasady przeglądu i aktualizacji standardów ochrony małoletnich oraz zakres kompetencji osób
odpowiedzialnych za przygotowanie Pracowników Sali zabaw do stosowania standardów ochrony małoletnich.
Rozdział 11. Zasady udostępniania Pracownikom, małoletnim i ich rodzicom/ opiekunom standardów ochrony małoletnich.
Rozdział 12. Postanowienia końcowe.
Akty prawne na podstawie, których oparte są Standardy Ochrony Małoletnich sali zabaw WYSPA FRAJDY w Żukowie
1) Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw(Dz.U. z 2023 r. poz. 1606);
2) Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1089 r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm.).
3) Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U.2016 poz. 862). Załącznik do obwieszczenia Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 25 maja 2023 r.(Dz. U. poz. 13
4) Ustawa z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy domowej
5) Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych 2


ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
PODSTAWOWE TERMINY

1. Sala zabaw – sala zabaw Wyspa Frajdy w Żukowie
2. Właściciel – należy przez to rozumieć Właściciela sali zabaw Wyspa Frajdy w Żukowie ;
3. Manager/ Kierownik – należy przez to rozumieć́ Managera/Kierownika sali zabaw Wyspa Frajdy w Żukowie;
4. pracownik Sali zabaw – należy przez to rozumieć każdą osobę zatrudnioną w Sali zabaw (bez względu na formę zatrudnienia, czy współpracy), której miejscem wykonywania pracy, czy świadczenia usług jest sala zabaw lub zlecony miejsce zleconych animacji plenerowych/ warsztatów, włączając w to stażystów i praktykantów
5. małoletni/dziecko – należy przez to rozumieć́ każdą osobę do ukończenia 18 roku życia;
6. nieletni – należy przez to rozumieć́ każdą osobę poniżej 17 roku życia;
7. gość Sali zabaw – każda osoba odwiedzająca salę zabaw lub uczestnik animacji plenerowych/ warsztatów;
8. zlecone animacje / warsztaty – teren pikniku/festynu/placówki wychowawczej/innego lokalu w którym odbywają się zlecone przez podmiot zewnętrzny animacje czasu wolnego prowadzone przez Pracowników Sali zabaw, gdzie uczestnikami zabaw są małoletni;
9. rodzic/opiekun małoletniego – należy przez to rozumieć́ przedstawiciela ustawowego małoletniego. Za rodzica uznaje się opiekuna prawnego oraz osoby (podmioty) sprawujące opiekę zastępczą nad małoletnim;
10. zgoda rodzica/opiekuna – należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego z rodziców małoletniego. Jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunami małoletniego należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny;
11. krzywdzenie małoletniego - należy przez to rozumieć́ popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnegona jego szkodę przez jakąkolwiek osobę lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie; o przemoc fizyczna, czyli każde intencjonalne działanie sprawcy, mające na celu przekroczenie granic małoletniego, celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne;o przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie małoletniego,wciąganie małoletniego w konflikt dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, uwagi i miłości, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie jest on w stanie sprostać. Jej celem jest naruszenie godności osobistej;o przemoc seksualna – to każde angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez osobę dorosłą.Celem tej aktywności jest zaspokojenie potrzeb sprawcy bądź osoby/osób trzecich (prostytucja).Sprawca ma przewagę wiekową, fizyczną lub intelektualną nad swoją ofiarą. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie małoletniego, współżycie z
małoletnim) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie małoletniemu materiałówpornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm). Przemoc ta może być jednorazowym incydentem lub powtarzać się przez dłuższy czas;o zaniedbywanie – to incydentalne lub chroniczne niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych
i emocjonalnych małoletniego przez rodzica lub opiekuna prawnego, w szczególności niezapewnianie mu odpowiedniego pożywienia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, czy bezpieczeństwa;
12. przestępstwo – należy przez to rozumieć́, w szczególności przestępstwa określone w Kodeksie karnym orazinnych ustawach prawa powszechnie obowiązującego;
13. przemoc domowa – należy przez to rozumieć́ na podstawie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie,wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności:
1) narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia,
2) naruszające jej godność́, nietykalność́ cielesną lub wolność́, w tym seksualną,
3) powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej osoby cierpienie lub krzywdę,
4) ograniczające lub pozbawiające tę osobę dostępu do środków finansowych lub możliwości podjęcia pracy lub uzyskania samodzielności finansowej,
5) istotnie naruszające prywatność́ tej osoby lub wzbudzające u niej poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
14. demoralizacja – należy przez to rozumieć́, w szczególności:
a) dopuszczenie się czynu zabronionego (czyli zachowania o znamionach określonych w ustawie karnej jako wykroczenie lub przestępstwo),
b) naruszanie zasad współżycia społecznego,
c) uchylanie się od obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki,
d) używanie alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych, ich prekursorów, środków zastępczych lub nowych substancji psychoaktywnych,
e) uprawianie nierządu.
15. osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich – należy przez to rozumieć́ Właściciela,Menadżera lub wyznaczonego przez Właściciela Sali zabaw pracownika sprawującego nadzór nad realizacją Standardów Ochrony Małoletnich w sali zabaw Wyspa Frajdy w Żukowie
16. dane osobowe małoletniego - to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację małoletniego;

ROZDZIAŁ II
ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA OBJAWY KRZYWDZENIA DZIECI
§ 2
1. Pracowników Sali zabaw poinformowano o tym, że ich obowiązkiem jest zwracacie szczególnej uwagi na czynniki ryzyka i objawy krzywdzenia małoletnich gości Sali zabaw.
2. Każdy pracownik Sali zabaw, który zauważy lub podejrzewa, że małoletni gość́ Sali zabaw jest lub może być́ krzywdzony, zobowiązany jest zareagować, poprzez zawiadomienie przełożonego lub w razie potrzeby uprawnione organy oraz udzielić pierwszej pomocy, jeśli zajdzie taka potrzeba.


ROZDZIAŁ III
PROCEDURY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI PRACOWNIKÓW
§ 3
1. Właściciel Sali zabaw dba, aby Pracownicy Sali zabaw, którzy mają bezpośredni kontakt z małoletnimi gośćmi Sali zabaw posiadali odpowiednie kwalifikacje do pracy, byli odpowiednio przeszkoleni i nie stwarzali zagrożenia dla małoletnich.
2. Przed dopuszczeniem Pracownika do pracy w Sali zabaw Właściciel, weryfikuje go w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym i uzyskuje zaświadczenie o niekaralności z rejestru karnego lub inne stosowne dokumenty i oświadczenia, zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
3. Jeżeli kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinien przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla wyżej wymienionych celów.
4. Właściciel pobiera od kandydata oświadczenie o państwie/państwach (innych niż Rzeczypospolita Polska), w których zamieszkiwał w ostatnich 20 latach pod rygorem odpowiedzialności karnej;
5. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie
ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi; (wzór świadczenia – załącznik nr1)
6. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
7. Pracownicy Sali zabaw zobowiązani są zapoznać się oraz stosować́ niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich, co potwierdzają podpisując stosowne oświadczenie (załącznik nr 2).
8. Oświadczenia, wydruki z rejestrów i zaświadczenia z KRK dołączane są do akt osobowych pracownika lub do dokumentacji wolontariusza/ praktykanta. W przypadku danych z Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej 15 lat, wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze, wystarczającym
jest wydruk strony internetowej, na której widnieje komunikat, że sprawdzana osoba figuruje w Rejestrze.



ROZDZIAŁ IV
ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY MAŁOLETNIMI
A PRACOWNIKAMI SALI ZABAW
§ 4
1. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu Sali zabaw do stosowania standardów ochrony małoletnich jest Właściciel sali zabaw.
2. Zasady zapewniające bezpieczne relacje z małoletnimi gośćmi Sali zabaw określają, jakie zachowania i praktyki są dozwolone, a jakie niedozwolone podczas wykonywania obowiązków przez pracowników Sali zabaw w kontakcie z małoletnimi gośćmi.
3. Pracownicy sali zabaw zobowiązani są reagować́ na wszelkie objawy krzywdzenia małoletnich gości sali zabaw oraz działać́ dla dobra i w interesie małoletnich gości Sali zabaw, jak i przestrzegają praw dziecka i w razie potrzeby podejmują działania chroniące te prawa w zakresie swoich możliwości.
4. Podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez Pracowników Sali zabaw jest działanie dla dobra małoletniego i w jego interesie. Pracownicy traktują małoletniego z szacunkiem oraz uwzględniają jego godność i potrzeby, bez względu na pochodzenie, rasę, wyznanie, narodowość́ czy niepełnosprawność́.
Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec małoletniego w jakiejkolwiek formie;
5. W komunikacji z małoletnim niedopuszczalne jest przeklinanie, wykonywanie wulgarnych gestów, opowiadanie niestosownych żartów, wygłaszanie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności i atrakcyjności seksualnej, zastraszanie i wygrażanie. Analogiczne zasady obowiązują również w sytuacjach, w których Pracownik komunikuje się z osobą dorosłą, a małoletni jest jedynie świadkiem takiej rozmowy.
6. Nie wolno obrażać i upokarzać słownie małoletniego.
7. Nie wolno krzyczeć na małoletniego (wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, w której zagrożone jest bezpieczeństwo innych osób i w żaden inny sposób nie można go zapewnić).
8. Małoletnich nie można w żaden sposób faworyzować, ani dyskryminować ze względu na płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, stopień sprawności fizycznej i umysłowej, status społeczny, pochodzenie etniczne i narodowe, religię i światopogląd, poglądy polityczne i inne.
9. Niedopuszczalne jest nawiązywanie z małoletnim jakichkolwiek relacji o charakterze seksualnym i romantycznym.
10. Nie wolno spożywać w obecności małoletnich alkoholu, wyrobów tytoniowych oraz środków odurzających, ani podawać ich małoletnim.
11. Kontakt fizyczny z małoletnim może odbywać się, jeżeli wymagają tego profesjonalne działania wykonywane wobec niego przez Pracowników (np. przeprowadzane zabawy animacyjne, asystowanie w trakcie przeprowadzanych warsztatów itp.), zgodnie z przyjętymi zasadami wykonywania tego typu działań. W przypadku innych działań kontakt fizyczny z małoletnim nie jest zabroniony, jednak powinien odbywać się z poszanowaniem jego zgody, nie mieć charakteru niestosownego, nieprzyzwoitego, czy zawstydzającego, nie
wiązać się z jakąkolwiek czynnością o charakterze seksualnym lub jakąkolwiek formą przemocy. Oceny stosowności kontaktu fizycznego z małoletnim pracownik każdorazowo dokonuje, bazując na swoim doświadczeniu, posiadanych kompetencjach oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami. Ponadto, uwzględnić należy kontekst sytuacyjny i kulturowy, wiek i płeć małoletniego, poziom jego rozwoju i sprawności intelektualnej oraz inne czynniki.
12. Niezależnie od troski o stosowność każdorazowego kontaktu fizycznego z małoletnim, Pracownik powinien zadbać również, by nie został on niewłaściwie zinterpretowany przez małoletniego lub inne osoby.
13. W przypadku, gdy Pracownik zauważy łamanie powyższych zasad przez innych Pracowników, zobowiązany jest podjąć odpowiednią interwencję. W przypadku znacznego naruszenia zasad oraz jeżeli leży to w jego kompetencjach, Pracownik może zainterweniować bezpośrednio i samodzielnie (np. poprzez zwrócenie uwagi współpracownikowi). W przypadku znacznego naruszenia zasad lub gdy Pracownik nie posiada kompetencji i możliwości osobistej interwencji, powinien poinformować o zaistniałej sytuacji Menadżera lub Właściciela Sali zabaw. Oceny sytuacji, w której łamane są powyższe reguły Pracownik dokonuje w oparciu o posiadane doświadczenie oraz o ogólnie panujące zasady społeczne, a także w oparciu o obowiązujące przepisy.
14. Rodzice/opiekunowie małoletnich gości Sali zabaw mają prawo do wszelkich informacji na temat zdarzeń́ dotyczących ich dziecka, które miały miejsce w Sali zabaw. Informacje na temat małoletniego udzielane są jedynie jego rodzicom/opiekunom lub upoważnionym organom. Ewentualne zapisy monitoringu wydawane są jedynie na pisemną prośbę właściwych organów.


ROZDZIAŁ V
ZASADY I PROCEDURY INTERWENCJI W PRZYPADKU KRZYWDZENIA
MAŁOLETNIEGO GOŚCIA SALI ZABAW
§ 5
Schemat podejmowania interwencji w przypadku krzywdzenia małoletniego gościa przez Pracownika Sali zabaw lub inną osobę dorosłą niebędącą Pracownikiem Sali zabaw:
1. Pracownik zobowiązany jest podjąć działanie niezwłocznie, gdy podejrzewa, że małoletni jest krzywdzony, poweźmie informację o krzywdzeniu małoletniego, jest świadkiem przemocy wobec małoletniego.
2. W przypadku podjęcia przez Pracownika Sali zabaw podejrzenia, że małoletni jest krzywdzony, Pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji Właścicielowi, Menadżerowi lub osobie pełniącej ich obowiązki pod ich nieobecność́.
3. Pracownik w każdym przypadku dba o bezpieczeństwo dziecka i wsparcie emocjonalne, w tym odseparowanie od osoby krzywdzącej.
4. Gdy zagrożone jest życie, nastąpił uszczerbek na zdrowiu Pracownik powiadamia służby ratunkowe równocześnie informując Menadżera, Właściciela lub osobę przez niego wskazaną (osobiście lub przez inną osobę) oraz rodziców/opiekunów małoletniego. W razie potrzeby Pracownik udziela pierwszej pomocy.
5. W przypadku, gdy wobec małoletniego zachodzi podejrzenie popełnienia przestępstwa lub w przypadku podejrzenia, że życie i/lub zdrowie małoletniego gościa jest zagrożone, należy niezwłocznie zawiadomić́ organy ścigania i/lub pogotowie ratunkowe oraz przekazać́ im informacje w sprawie wraz z ewentualną notatką. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji w/w podmiotów. Poinformowania służb dokonuje bezpośredni przełożony pracownika Sali zabaw, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu lub Manager Sali zabaw lub inna wyznaczona przez nich osoba. Każdy zamiar zgłoszenia sprawy do jednostek zewnętrznych wymaga poinformowania Właściciela.
6. Kiedy osobą krzywdzącą jest inny małoletni, Pracownik zawiadamia rodziców/opiekunów obu małoletnich.
W razie potrzeby postępuje zgodnie z § 5 pkt.5 oraz należy:
1) zdecydowanie i stanowczo przerwać negatywne zachowania uczestników zajścia,
2) rozdzielić́ strony konfliktu i/lub odizolować́ krzywdzonego od sprawcy/sprawców,
3) jeśli istnieje taka potrzeba, udzielić́ pierwszej pomocy pokrzywdzonemu małoletniemu,
4) niezwłocznie zawiadomić́ o zdarzeniu rodzica/opiekuna małoletniego, a w razie potrzeby także swojego bezpośrednio przełożonego i/lub organy ścigania,
5) w razie potrzeby sporządza notatkę o treści zgodnej z Załącznikiem nr 3.
6) Jeżeli stan pokrzywdzonego małoletniego gościa wskazuje na zagrożenie jego zdrowia lub życia, pracownik Sali zabaw wzywa pomoc medyczną i w razie potrzeby także organy ścigania.

§ 6
Schemat postępowania w przypadku stwierdzenia krzywdzenia małoletniego gościa Sali zabaw przez osobę ze środowiska rodzinnego:
1. Pracownik Sali zabaw, który powziął informację o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego gościa Sali zabaw przez osobę dorosłą ze środowiska rodzinnego małoletniego, niebędącą pracownikiem Sali zabaw lub posiada informację o takim fakcie, jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić́ o tym swojego bezpośredniego przełożonego i/lub Managera Sali zabaw lub inną wyznaczoną przez Managera osobę oraz w razie możliwości,
drugiego niekrzywdzącego rodzica/opiekuna oraz wysłuchać́ małoletniego w obecności drugiego pracownika Sali zabaw, w razie możliwości bezpośredniego przełożonego lub innej wyznaczonej w tym celu osoby i/ lub, o ile jest to możliwe w obecności niekrzywdzącego rodzica/opiekuna, a następnie sporządzić́ notatkę służbową zawierającą opis zaobserwowanych zachowaná lub symptomów takiego krzywdzenia zauważonych u
małoletniego oraz posiadanych informacji (Załącznik nr 3).
2. Jeżeli po wysłuchaniu małoletniego okaże się, że jest on ofiarą przemocy w środowisku rodzinnym i/lub zagrożone jest jego zdrowie lub życie bądź́ gdy istnieje podejrzenie popełnienia przestępstwa wobec niego, należy niezwłocznie zawiadomić́ organy ścigania i/ lub pogotowie ratunkowe i przekazać́ im sprawę do dalszego procedowania.

§ 7
1. W każdym z powyższych przypadków krzywdzenia małoletnich określonych w niniejszym rozdziale zakładana jest Karta interwencji (Załącznik nr 4).
2. Kartę interwencji zakłada i przechowuje Właściciel w osobnej teczce/segregatorze w sposób uwzględniający zasady ochrony danych osobowych małoletnich i innych osób, których dane są zgromadzone w dokumentacji.
3. Kartę oraz inne dokumenty zgromadzone w danej sprawie (np. notatkę służbową) przechowuje się przez okres nie dłuższy niż̇ okres przedawnienia danego zdarzenia lub roszczeń́ z nim związanych.
ROZDZIAŁ VI
ZASADY USTALANIA PLANU WSPARCIA MAŁOLETNICH PO UJAWNIENIU KRZYWDZENIA

NIE DOTYCZY


ROZDZIAŁ VII
WYMOGI DOTYCZĄCE BEZPIECZNYCH RELACJI MIĘDZY MAŁOLETNIMI
§ 8
1. Naczelną zasadą relacji między małoletnimi jest postępowanie z szacunkiem, przy uwzględnianiu godności i potrzeb wszystkich małoletnich gości.
2. Małoletni goście Sali zabaw uznają prawo innych małoletnich gości do odmienności i zachowania ich tożsamości ze względu na: pochodzenie etniczne, geograficzne, narodowe, religię, status ekonomiczny, cechy
rodzinne, wiek, płeć́, orientację seksualną, cechy fizyczne, niepełnosprawność́.
3. Kontakty między małoletnimi gośćmi cechować́ powinna uprzejmość́, życzliwość́, poprawny język, kontrola swojego zachowania i emocji.
4. Małoletni goście wyrażają swoje sądy i opinie w spokojny sposób, który nikogo nie obraża i nie krzywdzi.
5. Małoletni goście powinni szanować́ prawo innych małoletnich gości do prywatności.
6. Małoletnim gościom Sali zabaw nie wolno używać́ przemocy fizycznej (niedopuszczalne jest m.in. bicie, kopanie, popychanie, opluwanie, rzucanie w kogoś́ przedmiotami, napastowanie seksualne).
7. Małoletnim gościom nie wolno wzajemnie się zawstydzać́, upokarzać́, lekceważyć́, szykanować́ ze względu na rocznice(tj. np. płeć́, pochodzenie, przekonania i religia) oraz obrażać́, nie wolno używać́ wulgarnego, obraźliwego języka, krzyczeć́ na innych małoletnich gości (np. obelgi, wyzwiska, wyśmiewanie, szydzenie, przedrzeźnianie, wykluczanie, izolacja) .
8. Małoletnim gościom nie wolno używać́ wulgarnych gestów i żartów, czynić́ obraźliwych uwag, nawiązywać́ w wypowiedziach do aktywności bądź́ atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywać́ wobec innych małoletnich gości przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby, szantażowanie).
9. Niedopuszczalne jest rozwiązywanie konfliktów przez małoletnich gości siłowo i branie udziału w bójkach.
10. Małoletnim gościom nie wolno utrwalać́ wizerunku innych małoletnich gości (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) w sytuacji, gdy nie wyrazili oni na to zgody i w sytuacjach, które mogą ich zawstydzić́ lub obrazić́.
11. Małoletnim gościom nie wolno spożywać́ na terenie Sali zabaw oraz proponować́ kolegom alkoholu, wyrobów tytoniowych, substancji psychotropowych, środków odurzających, innych substancji psychoaktywnych lub innych substancji działających podobnie.
12. Na wszelkie zachowania nieodpowiednie wymienione w §9 pkt.1-11 Pracownicy Sali zabaw zobowiązani są reagować w sposób odpowiedni do wieku dziecka oraz zaistniałej sytuacji poprzez upomnienie, zwrócenie uwagi opiekunowi małoletniego.

ROZDZIAŁ VIII
ZASADY KORZYSTANIA Z URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH Z DOSTĘPEM DO SIECI INTERNET ORAZ PROCEDURY
OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED TREŚCIAMI SZKODLIWYMI W INTERNECIE ORAZ UTRWALONYMI W INNEJ
FORMIE

§ 9

1. Infrastruktura sieciowa Sali zabaw umożliwia dostęp do sieci Internet (Wi-Fi) gościom Sali zabaw, w tym małoletnim.
2. Sala zabaw nie udostępnia gościom narzędzi pozwalających na przeglądanie oraz umieszczanie treści w sieci Internetowej.,
3. Na terenie Sali zabaw małoletni mogą korzystać́ z własnych telefonów.






ROZDZIAŁ IX
ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH MAŁOLETNIEGO,
W TYM WIZERUNKU MAŁOLETNIEGO

§ 10
1. Dane osobowe małoletnich gości Sali zabaw podlegają ochronie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2. Pracownik Sali zabaw ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza, oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.
3. Dane osobowe małoletnich są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
4. Pracownicy Sali zabaw przed rozpoczęciem wykonywania pracy są zapoznawani z Polityką ochrony danych osobowych obowiązującą w Sali zabaw oraz zobowiązani są do jej stosowania.

§ 11
1. Sala zabaw, uznając prawo małoletnich gości do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę ich wizerunku, z zastrzeżeniem treści ustępu 2 poniżej.
2. Goście Sali zabaw informowani są o całodobowym monitoringu lokalu poprzez znak graficzny znajdujący się przy wejściu do lokalu.
3. Publikacja (rozpowszechnianie) wizerunku małoletnich gości Sali zabaw przez Pracowników Sali zabaw, utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) oraz w innym zakresie niż̇ wynikający z art. 81 ust. 2 pkt 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wymaga pisemnej zgody rodzica/opiekuna małoletniego. Zgoda powinna zawierać́ informację, gdzie będzie umieszczony utrwalony
wizerunek małoletniego i w jakim zakresie będzie on wykorzystywany.
4. W celu uzyskania zgody, o której mowa w ust. 3, pracownik Sali zabaw może skontaktować́ się z rodzicem/opiekunem małoletniego gościa Sali zabaw i ustalić́ procedurę uzyskania zgody.



ROZDZIAŁ X
ZASADY PRZEGLĄDU I AKTUALIZACJI STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH ORAZ ZAKRES KOMPETENCJI
OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA
PRZYGOTOWANIE PRACOWNIKÓW SALI ZABAW DO STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH


§ 12
1. Procedura aktualizowania Standardów Ochrony Małoletnich odbywa się nie rzadziej niż raz na 2 lata.
2. Osobą odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich w Sali zabaw jest Właściciel lub wyznaczona przez niego osoba.
3. Właściciel Sali zabaw lub wyznaczona przez niego osoba monitoruje realizację Standardów Ochrony Małoletnich, reaguje na ich naruszenie oraz koordynuje zmiany w Standardach.
4. Pracownicy Sali zabaw, rodzice/opiekunowie małoletnich mogą proponować́ zmiany w Standardach Ochrony Małoletnich oraz wskazywać́ ich ewentualne naruszenia.
5. Właściciel Sali zabaw może powołać́ zespół koordynujący, którego może być członkiem, jeśli uzna, że taki zespół przyczyni się do lepszej realizacji Standardów Ochrony Małoletnich w Sali zabaw bądź́ pozwoli na szybsze reagowanie w sytuacji, gdy Standardy Ochrony Małoletnich będą wymagały aktualizacji.
6. Zespół dokonuje oceny standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb Sali zabaw oraz zgodności z obowiązującymi przepisami prawa.
7. Właściciel Sali zabaw wprowadza niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom Sali zabaw nowe brzmienie Standardów Ochrony Małoletnich.


ROZDZIAŁ XI
ZASADY UDOSTĘPNIANIA PRACOWNIKOM, MAŁOLETNIM I ICH RODZICOM/ OPIEKUNOM STANDARDÓW
OCHRONY MAŁOLETNICH


§ 13
1. Standardy są zamieszczone na stronie internetowej Sali zabaw pod adresem www.wyspafrajdy.pl oraz dostępne są w wersji papierowej w lokalu Sali zabaw.
2. Standardy Ochrony Małoletnich są także udostępniane pracownikom Sali zabaw, małoletnim gościom Sali zabaw ich rodzicom/opiekunom w każdym momencie, na ich prośbę.
3. Każdy pracownik Sali zabaw, który przy wykonywaniu swoich obowiązków ma lub może mieć́ bezpośredni kontakt z małoletnimi gośćmi Sali zabaw ma obowiązek zapoznać́ się ze standardami w dniu zawarcia umowy o pracę, umowy zlecenia, innej umowy cywilnoprawnej czy rozpoczęcia stażu lub praktyki zawodowej.
4. Zapoznanie się z Standardami Ochrony Małoletnich pracownicy Sali zabaw potwierdzają składając stosowne oświadczenie w tym zakresie (Załącznik nr 2).


ROZDZIAŁ XII
POSTANOWANIENA KOŃCOWE

§ 14
1. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem 10.08.2024r.
2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników Sali zabaw i gości Sali zabaw, poprzez zamieszczenie na stronie internetowej.








Załącznik nr 1
…………………………………………………… ………………………………
…………………………………………………… (data i miejscowość)
……………………………………………………
(dane i adres pracownika)







OŚWIADCZENIE PRACOWNIKA O NIEKARALNOŚCI

Ja niżej podpisany/a niniejszym oświadczam, że w ostatnich 20 latach zamieszkiwałem
w następujących państwach ……………………………………………………………………………………………………..


W wyżej wymienionych państwach nie wydano wobec mnie żadnego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściłem/am się czynów zabronionych, oraz że nie mam obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

Oświadczenie to zastępuje

pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.


……………………………………………………
(podpis pracownika)










Załącznik nr 2
………………………………
(data i miejscowość)


Oświadczenie o zapoznaniu się i zobowiązanie do przestrzegania
„Standardów ochrony małoletnich w sali zabaw Wyspa Frajdy w Żukowie”


Ja, niżej podpisany/a ……..…………………………………………………..…
(imię i nazwisko)

oświadczam, że zapoznałem/łam się ze „Standardami ochrony małoletnich obowiązującymi Sali Zabaw Wyspa Frajdy” i zobowiązuję się do ich przestrzegania.









……………………………………………………………
(podpis składającego oświadczenie)
























Załącznik nr 3
…………………………..
(miejscowość i data)
Sala Zabaw Wyspa Frajdy
ul. Gdańska 59a/7
83 330 Żukowo




Miejsce zdarzenia (zaznacz x):
□ Lokal
□ Animacje plenerowe /warsztaty ………………………..



NOTATKA SŁUŻBOWA O ZDARZENIU
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

(podpis składającego oświadczenie)












Załącznik 4
KARTA INTERWENCJI
Imię i nazwisko małoletniego …………………………………………………………………………………………………………Przyczyna podjęcia interwencji

…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………..……………
Zgłaszający sprawę

…………………………………………………………………………………………………………

Osoby odpowiedzialne za podjęcie działań ………………………………………………………………………………………………………
Działania podjęte na terenie lokalu lub animacjach plenerowych/ warsztatach (kto, kiedy, gdzie, w jakiej formie?)

…………………………………………………………………………………
Kontakt z rodzicami/opiekunami (kto, kiedy, na jaki temat?)

…………………………………………………………………………………
Miejsce zdarzenia (zaznacz x):
□ Lokal
□ Animacje plenerowe /warsztaty …………..………………………..
Forma interwencji
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Zakończenie sprawy

…………………………………………………………………………………………………………

 

bottom of page